حضرت
آیت الله العظمی تبریزی:
داخل
بودن قمهزنی در عزاداری سید الشهداء علیه السلام و اهلبیت و اصحاب ایشان، سلام الله
علیهم، ثابت نیست، پس بر همة مؤمنین لازم است که آنچه را که به عنوان گونهای عزاداری
محرز و ثابت است اختیار نمایند؛ همچون گریه نمودن و سینهزنی و برپا نمودن دستههای
عزاداری و حرکت آن - تا حد امکان- به سوی امکان عمومی برای عزاداری، خداوند شما را
در خدمت به اهلبیت، علیهمالسلام، موفق دارد و جزای خیر در دنیا و آخرت بدان دهد.
حضرت
آیت الله العظمی نوری همدانی:
عزاداران محترم و متعهّد بجای اینکه قمه را بر فرق
خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در
فکر تضعیف آنان میباشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات
اسلامی آنها را به مخاطره میاندازند بکوبند.
قمه زنی در اصفهان!
مقام معظم رهبری:
به
نظر ما قمهزنی یک خلاف شرع قطعی بود و هست؛ این را ما اعلام کردیم و بزرگانی هم حمایت
کردند؛ امّا بعد دیدیم از گوشه و کنار کسانی در جهت عکس این عمل میکنند! اگر قمهزنی
اشکال هم نداشته باشد و حرام هم نباشد، واجب که نیست؛ چرا در جاهایی برای این چیزهای
بعضاً خرافی انگیزه وجود دارد؟ آنهایی هم که جنبه خرافی محض ندارند، لااقل این مقدار
هست که در دنیای امروز، در فرهنگ رایج جهانی امروز، در عقلانِیاتی که امروز در داخل
خانههای ما و بین جوانان و دختران و پسران ما رایج است، عکسالعمل نامناسب ایجاد خواهد
کرد. اینها از بیّنات شرع نیست که ما بگوییم چه دنیا بپسندد، چه نپسندد، ما باید اینها
را بگوییم.
کلمات کلیدی:
حضرت آیت الله
العظمی فاضل لنکرانی:
از هر نوع عمل
که جنبه توجیهپذیری ندارد و موجب سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب میشود باید
اجتناب کرد. با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد پیروزی انقلاب اسلامی ایران
در اکثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام شناخته میشود
و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه
با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابیعبداللهالحسین علیهالسلام به گونهای
عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقه مندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدّس وی گردد.
پیداست در این شرایط مسئله قمهزدن نه تنها چنین نقشی ندارد بلکه به علّت عدم قابلیت
پذیرش و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخاطبین نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا
لازم است شیعیان علاقهمند به مکتب آن امام از آن خودداری کنند و چنانچه در این مورد
نذری وجود داشته باشد نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.
حضرت
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
برادران
و خواهران ایمانی باید خلوص این مراسم را از اموری که مخالف شرع اسلام و دستورهای پیشوایان
بزرگ دین است حفظ کنند ...این اعمال دستآویزی به دست دشمنان خواهد داد تا کلّ این
مراسم عظیم و سازنده را زیر سؤال برند، قمه را باید بر سر دشمن کوبید نه بر سر دوست،
قفل را باید بر دهان دشمن زد، نه بر تن دوست، درست است که انگیزه این افراد عشق به
امام حسین علیه السلام و مکتب اوست ولی باید توجّه داشت که مقدّس بودن انگیزه به تنهایی
کافی نیست باید نفس عمل هم مقدّس باشد، کیفیّت عزاداری یا باید در نصوص اسلامی وارد
شده باشد و یا مشمول عمومات و اطلاقات ادلّه گردد، و اینگونه کارها مسلماً نه منصوص
است و نه مصداق عزاداری در عرف عقلا و اهل شرع.
کلمات کلیدی:
خود قضاوت کنید
سوء استفاده بی بی سی از قمه زنی:
مقام معظم
رهبری:
عرایض اینجانب
به مردم متدین و عاشق خاندان نبوت و ولایت، علیهمالسلام، از روى دلسوزى است، اینجانب
مىبینم که چگونه اخلاص و محبت مردم به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام
مورد جفا و قضاوتهاى جهانى واقع مىشود؛ چگونه درک روشن بینانة آنان در اعتقاد به
مقام والاى اهلبیت، علیهمالسلام، به خاطر بعضى اعمال جاهلانه حمل بر امورى مىشود
که از ساحت شیعه و ائمة بزرگوارشان بسى دور است؛ مىبینم که چگونه عزادارى بر جگر گوشهگان
زهراى اطهر، علیهمالسلام، مورد تبلیغ سوء دشمنان متعصب و تبلیغاتچىهاى شیطان استعمار
قرار مىگیرد؛ مىبینم که بعض اعمالى که هیچ ریشه دینى هم ندارد بهانه به دست دشمن
مغرض مىدهد که بدان وسیله، هم اسلام و تشیع را ـ العیاذ بالله ـ به عنوان آیین خرافه
معرفى کنند و هم بغض و عداوت خود را نسبت به نظام مقدّس جمهورى اسلامى در تبلیغات خود
آشکار سازند. شیعه محب و مخلصى که در روز عاشورا با قمه سر و روى خود و حتى کودکان
خردسال خود را خونین مىکند، آیا راضى است که با این عمل خود در روزگارى که هزاران
چشم عیبجو و هزاران زبان بدگو در پى بد معرفى کردن اسلام و تشیع است عمل او را مستمسک
دشمنى خود قرار بدهد؟ آیا راضى است که با تظاهر به این عمل، خون دهها هزار جوان بسیجى
صفت عاشق را که براى آبرو دادن به اسلام و تشیع و نظام جمهورى اسلامى بر زمین ریخته
شده است ضایع سازد؟
ترجمه: بعد از این ... به تو بستنی می دهیم!
مقام معظم
رهبری:
آنچه از قول مراجع
سلف، رحمت الله علیهم، نقل شده است، بیش از این نیست که اگر این کار ضرر معتنى به ندارد،
جایز است. آیا سبک کردن شیعه در افکار جهانیان ضرر معتنى به نیست؟ آیا مخدوش کردن محبت
و عشق شیعیان به خاندان مظلوم پیامبر، صلی الله علیه وآله، و به خصوص شیفتگى بىحد
و حصر آنان به سالار شهیدان علیهالسلام را بد جلوه دادن ضرر نیست؟ کدام ضرر از این
بالاتر است. اگر قمهزدن به صورت عملى انفرادى در خانههاى در بسته انجام مىگرفت،
ضررى که ملاک حرمت است فقط ضرر جسمى بود؛ وقتى این کار على رؤسالاشهاد و در مقابل
دوربینها و چشمهاى دشمنان و بیگانگان بلکه در مقابل چشم جوانان خودمان انجام مىگیرد،
آن وقت دیگر ضررى که باید معیار حرمت باشد فقط ضرر جسمى و فردى نیست، بلکه مضرات بزرگ
تبلیغى که با آبروى اسلام و شیعه سر و کار دارد نیز باید مورد توجه باشد
کلمات کلیدی:
پاسخی به یاوه گویی معاندان
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله
اخیرا عده ای از منبری ها در هنگام سخنرانی اینگونه عنوان می کنند:
قبلا می گفتند که قمه نزنید، امروز می گویند گریه بلند نکنید فردا نیز می گویند اصلا عزاداری نکنید، هنگامی که از این سخنران ها می پرسیم چه کسی گفته گریه بلند نکنید می گویند حضرت آیت الله مکارم.
حضرت آیت الله مکارم، پیرامون مطلب فوق چند سوال برای بنده پیش آمده بود که می خواستم از حضرت عالی جوابش را جویا شوم:
1- آیا جنابعالی چنین عنوانی را بیان داشته اید«گریه بلند کردن»؟
2- وظیفه ما در مقابل این اشخاص که به تخریب و وهن علماء میپردازند چیست؟
3- وظیفه ما در مقابل خرافاتی که در عزاداری ها عده قلیلی از سخنران ها عنوان می گفتند چیست؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
بسمه تعالی
ج1: این دروغ و کذب محض است و روز قیامت باید جوابگو باشند.
ج2: آنها را نصیحت کنید و بگوئید این کار مخالفت با نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه است .
ج3: آنها را با زبان خوب نصیحت کنید و بگوئید نشر خرافات پایه های دین را متزلزل می کند.
همیشه موفق باشید- 11/11/86
توضیحی پیرامون این سؤال و پاسخ:
متأسفانه غالب افرادی به انتشار این کلمات سخیف می کنند مدرک گفته خود را سخنان حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی قرار می دهند و با سوء استفاده ازاین سخنان، آن را نوعی موضع گیری در مقابل آقای مکارم تلقی و ترویج می دهند. درحالیکه حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی چندی پیش در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و شخص آقای مقتدایی مدیریت حوزه علمیه قم با تجلیل از خدمات آیت الله مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم فرموده بودند: ایشان قلم و بیاناتشان در خدمت دین و ترویج اسلام است و باید از ایشان حمایت کرد.
ایشان همچنین فرموده بودند: حکم وجوب مربوط به حفظ و تقویت شعائر حسینی علیه السلام می باشد، نباید حکم از این موضوع، به موضوع دیگری جابه جا کرد . موضوع حکم، شعائر حسینی علیه السلام است نه این کارهای خلافی که انجام می شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که تا کنون آن چه در این باره گفته ام راجع به قمه زنی نبوده است، خاطر نشان ساخت: راجع به قمه زنی من اصلا حرفی نزدم، مطالب من ناظر به قمه زدن نیست، در برخی مجامع فقهی، کلام من مطرح و تحریف شده است. هیچ کس هم دفاع نکرده است، من این را نگفتم و تحریف شده است.
کلمات کلیدی:
قمهزنی سنت یا
بدعت؟
مخالفت با قمهزنی،
مخالفت با عزادارى نیست؛ مخالفت با ضایع کردن عزادارى است. عزادارى امام حسین را نباید
ضایع کرد.
(بیانات رهبر
معظم انقلاب در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم)
متأسفانه امروز
«قمه زنی سنت یا بدعت؟» موضوعی است به صورت هدفمند توسط مخالفان اسلام ناب و انقلابی
برنامهریزی و تدارک دیده میشود، که هدف آن نیز چیزی جز ارائه چهرهای تحریف شده و
غیر واقعی از انقلاب و مکتب تشیع به جهان نیست، انقلابی که اکنون تبدیل به چشم و چراغ
تمام مستضعفین جهان شده است و مکتبی که قلوب تمام حقیقتجویان را به خود جذب نموده
است.
شاید در قدیم
و حتی چند سال پیش افرادی فقط بخاطر عشق به اهلبیت علیهم السلام و به صورت خودجوش مبادرت
به این گونه امور می نمودند اما اکنون شاهد دست های پنهانی هستیم که دستاندرکاران
آن درصددند تا با استفاده از احساسات عوام جامعه و تحریک آن به اهداف شوم خود نائل
گردند. جریانی که آشکارا مدعی میشود میان آنچه در کربلا صورت گرفته با آنچه فقه اهل
بیت، علیهمالسلام، میگوید تضاد وجود دارد و فتوا صادر میکند که در عزاداری سیدالشهدا،
علیهالسلام، جائی برای دخالت فقه و فقها وجود ندارد. جریانی که دیگر عملا هدف خود
را ضدّیت با دستور اکید رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای که قمهزنی را ممنوع
اعلام نمودهاند می داند.
در چنین شرایطی
مسئولیت و وظیفه سنگین همهی کسانی که به نحوی امکان روشنگری و تبیین واقعیت های دینی
را دارند اینست که در جهت آگاهسازی مردم اقدام نموده و تمام توان خویش را در جهت شکستن
حصار جهالت و خرافات به کار برند. و با پیرایههائی که به بهانه عزاداری شهدای کربلا
به دین و مذهب اهل بیت، علیهمالسلام، بسته میشود مبارزه نمایند. زیرا طراحی این برنامهها
نشان میدهد عناصر کار کشته و با تجربهای دستاندرکار تهیهی آن بوده اند و برای رسیدن
به هدف مورد نظر امکانات زیادی بکار گرفته شده و سرمایهگذاری قابل ملاحظهای نیز صورت
گرفته است.
امروز شاهد آنیم
که جریان آلودهای «قمه زنی» را «حقیقت مظلوم» مینامد و برای احیا آن اینهمه سرمایهگذاری
میکند و به خوبی میداند که اعتقادات مردم را چگونه میتوان آماج حملات و ضربات قرار
داد.
از این حیث ذرهای
تردید نباید کرد و با مدیریت فرهنگی مؤثر با جریاناتی که توسط دستهایی پنهان پدید
آمده و مدیریت میشود و با اصل اسلام و نهضت عاشورا دشمنی دارند مقابله نمود.
کتاب «قمهزنی
سنت یا بدعت؟» یکی از این اقدامات فرهنگی است
که چاپ اول آن در سال 1385منتشر و مورد توجه تمامی مردم متدین و ولایت مدار اصفهان
قرار گرفت که با توجه به این استقبال گسترده با ویرایشی جدید در سال1386تجدید چاپ شد
و در همان سال به چاپ ششم رسید که بحمدالله توانست قدری مؤثر واقع شود و با انجام مسابقه
کتابخوانی و اقدامات فرهنگی برگرفته از آن در استان اصفهان، سال گذشته شاهد کاهش80درصدی
قمهزنی در این استان بودیم.
همین نقش مؤثر
کتاب منجر شد تا سال گذشته این کتاب به عنوان کتاب برگزیده همایش تجلیل از خادمان فرهنگ
مکتوب اصفهان و همچنین کتاب برتر بخش فقه و اصول چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان
شناخته شود.
چاپ هفتم این
کتاب نیز امسال به همت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی منتشر می شود.
خوشبختانه امروز
با گذشت دو سال از انتشار این کتاب جمع بسیاری از عزیزان با اقباس از آن توانسته اند
کتابها و محصولات فرهنگی مؤثری را جهت مبارزه با این عمل خرافی ارائه کنند. که تلاش
های همه آنها نیز متشکریم.
علاقه مندان به
تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن های 222900-0311انتشارات گلبن و یا شماره تلفن3360686-0311
تماس حاصل فرمایند.
کلمات کلیدی:
کتاب«عزاداری شعار حیات عاشورائی» منتشر شد :
در این کتاب که با رویکرد عمق بخشی به عزاداری ها تالیف شده است، سعی گردیده تا با جهت دهی صحیح به عزاداری ها آنها را از انحرافاتی که بیشتر در اثر عدم شناخت و یاشناخت نادرست نسبت به ماهیت و فلسفه عزاداری به وجود آمده دور سازد تا بدین وسیله عزادری ها نیز بتواند نقش خود در پایداری و تداوم انقلاب امام حسین علیه السلام ایفا نموده و شرایط را برای انقلاب جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه ایفا نماید.
در قسمتی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
«