سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رأی با تأمل حاصل می شود و رأی خام پشتیبان بدی است . [امام علی علیه السلام]
قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟
درباره



قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟

وضعیت من در یاهـو
مهدی مسائلی
امام خمینی(ره):...اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدّس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذارید هرچه بیشتر بخورد...ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی، صلی الله علیه وآله، برسیم. و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا، همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم.صحیفه نور، ج 21، 2/7/67
آهنگ وبلاگ

 

بنابر اعلام معاونت سیاسی استانداری اصفهان امسال بیش از 80درصد کاهش قمه زنی در استان اصفهان وجود داشته است.

در پی تذکر یکی از متدینان محله نصر آباد اصفهان به قمه زنان، وی مورد هجوم و ضرب و شتم آنها واقع شده و راهی بیمارستان گردید.

در پی ممانعت نیروی انتظامی از قمه زنی در محله زینبیه اصفهان تعدادی از خوردهای این نیرو مورد هجوم ارازل و اوباش قرار گرفت که تعدادی از آنها به صورت کلی  از رده خارج شد.

بسیاری از هیأتهایی که سالهای پیش اقدام به قمه زنی می‌کردند امسال با احترام به علماء از قمه زنی خودداری کردند.

در پی جنجال گروه های تیغ زنی در خیابان عبدالرزاق اصفهان نیروی انتظامی مجبور به برخورد با عده ای از آنان شد.

در یک اقدام انقلابی هیأت امناء یکی از مساجد خیابان چهارباغ اصفهان یکی از مبلغان قمه زنی که مشغول به ناسزاگوئی به علماء و مسئولین شهر بود را از مسجد بیرون کردند.

در یک اقدام ارزشی کسبه خیابان چهارباغ مانع از قمه زنی عده ای در یکی از مساجد این خیابان شدند.

در اقدامی آگاهانه بسیاری از حمام های مورد رجوع قمه زنان از سوی صاحبان آنها بر روی قمه زنان بسته شد.

صدا وسیمای استان اصفهان در اقدامی مؤثر طی 1555 دقیقه و در 15 برنامه نسبت به آگاه سازی مردم درباره بدعت قمه زنی پرداخت.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/11/2:: 8:25 عصر     |     () نظر

 

با نزدیک شدن ایام عاشورای حسینی اقدامات جریانهای حامی قمه در استانهای اصفهان ، مشهد و قوم به نحو گسترده ای افزایش یافته است.

در اصفهان برشورهای متنوع و متعددی از دیشب در مساجد توزیع می‏شود که در آنها مستقیما مردم را تشویق به قمه زنی کرده و انجام قمه‏زنی را بقاء جمهوری اسلامی دانسته‏اند!!!!!...

جالب اینجاست که تهیه کنندگان این برشورها اطلاع چندانی از ارتباط امروز نیز ندارد بگونه‏ای در برشورها مردم را به بازدید از سایت خود فرا خوانده‏اند در حالی که آدرس سایت خود را این‏گونه درج کرده‏اند: Haghihat-e-mazloom@hotmail-com (گویا آنها هنوز فرق ایمیل و سایت را نمی‏دونند!)

این جریان مشکوک در مشهد و برخی دیگر شهرهای دیگر خراسان نیز اقدام به توزیع گسترده بروشورهایی حاوی نظرات برخی مراجع درباره قمه زنی کرده است و به خیال خود با این تعبیر که وهابیت دارد علیه قمه زنی کار می کند! به رهبر انقلاب نیز شکوه کرده و مدد خواسته است!
جالب اینجاست که با شروع محرم امسال نیز به طور بسیار گسترده در مساجد مشهد نیز این برگه ها توزیع شده اند و هیچ اقدامی توسط دستگاههای مسوول صورت نپذیرفته است!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/26:: 1:25 صبح     |     () نظر

آیت الله سید حسن امامی

ادعاهای قمه‌زنان را تکذیب نمود

آیت الله سید حسن امامی با تکذیب حمایت خود از قمه‌زنان، نسبت‌های داده شده به ایشان را در  مورد تأئید عمل قمه زنی رد نمود.

در جلسه‌ای که چندی پیش تعدادی از دست اندرکاران فرهنگی استان اصفهان با آیت الله امامی داشتند ایشان با تکذیب نسبت‌های داده به خود در مورد تأئید عمل قمه‌‌زنی، فرمودند: مطالب نقل شده از من در CDحقیقت مظلوم مونتاژی بوده و دست‌اندرکاران ساخت آن CD  با این حربه که در جهت پاسخ گفتن به سی‌دیی دیگر، که در آن به مطلق عزادری‌ها حمله شد بود، هستند با من مصاحبه نمودند و از این رو بنده نیز نسبت به مطلق عزادری(نه قمه‌زنی) سخنانی گفتم که متأسفانه از گفته‌های من به وسیله مونتاژ در جهت تأئید عمل قمه‌زنی بهره‌برداری شد.

ایشان در این جلسه همچنین با اشاره به بعضی تهمت‌هایی که به ایشان زده می‌شود فرمودند: من چه قبل و چه بعد از انقلاب همواره حامی و پایبند به ولایت فقیه بوده‌ام.

ایشان با بیان خدمات خود در طول جنگ تحمیلی به رزمندگان اسلام هرگونه نسبت و تهمتی به خود را پیرامون مخالفت با انقلاب، ولایت فقیه، دفاع مقدس و... رد نموده و فرمودند همه این تهمت‌ها در جهت تخریب چهره من بوده است.

ایشان همچنین با اعلام حمایت از دولت مردمی آقای احمدی‌نژاد فرمودند: رأی من و خانواده‌ام در انتخابات نهم به آقای احمدی‌نژاد بود.

در پایان جسله این روحانی سرشناس اصفهان با بیان محذوریت‌های خود در مورد اظهار نظر صریح درباره قمه‌زنی، هرگونه خبری را درباره اظهار نظر خود پیرامون قمه‌زنی تکذیب نمود.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/24:: 10:41 عصر     |     () نظر

انتشار کتابی در جهت ترویج بدعت قمه زنی با نام «قمه‌زنی سنت یا بدعت؟»

پس از انتشار کتاب «قمه‌زنی سنت یا بدعت؟» که در آن به نقد بدعت قمه‌زنی پرداخته شد به گونه‌ای که تمامی حیله‌های مدعیان قمه‌زنی برای فریفتن عزاداران حسینی را به چاش کشید. اخیرا کتابی جیبی با نام مشابه «قمه‌زنی سنت یا بدعت» منتشر شده که در آن با تحریف روایات، و انواع مغالطات سعی شده توجیهی نسبت به عمل عمل قمه‌زنی انجام گیرد.

جالب اینجاست که منتشر کنندگان این کتاب برای مسموم سازی افکار مردم و دور ماندن از اعتراضات در مناطقی از کشور این کتاب را توزیع کرده‌اند که کتاب « قمه‌زنی سنت یا بدعت؟» که در نقد عمل قمه‌زنی است هنوز به آنجاها نرسیده است. این کتاب هم اکنون در مشهد به صورت گسترده‌ای در حال توزیع است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/24:: 10:39 عصر     |     () نظر

این مسابقه که با همکاری بیش از 110کانون و مرکز فرهنگی شهر اصفهان برگزار می‌شود تا25دی ماه تمدید شد. برای این مسابقه جوایز نفیسی همچون سفرهای زیارتی (مکه، کربلا، سوریه، مشهد) ، رایانه، سکه، دوچرخه، تلفن همراه و ده‌ها جایزه دیگر تدارک دیده شده است.

متأسفانه علی رغم استقبال گسترده مردم متدین اصفهان از این مسابقه که منجر به چاپ پنجم این کتاب شد، عده‌ای متعصب و متحجر درصدد تا با اقدامات سلبی خویش مانع از تداوم این اقدام فرهنگی روشنگرانه شوند که در همین راستا عده‌ای‌ از آنان با پاره و به آتش کشیدن حدود بیست وپنج بنر تبلیغاتی این مسابقه، منطق سست خویش را به ظهور رساندند. همچنان‌که تهدیدهای بسیاری نیز تاکنون توسط این افراد نسبت به مؤلف و ناشر این کتاب صورت گرفته است.

علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه و یا خرید این کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های3360686-0311 و 09356495021تماس بگیرند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/16:: 11:49 صبح     |     () نظر

چاپ جدید کتاب  قمه‌زنی سنت یا بدعت منتشر شد.

دراین چاپ که دارای ویراستاری جدیدی نسبت به چاپ قبل است تصاویر علمائی که فتوای آنان در این کتاب درج شده بود نیز به آن افزوده گردیده است به علاوه در انتها نیز 4 صفحه از عکس‌های وحشتناک قمه‌زنی در مرکز شهر اصفهان! به این کتاب اضافه شده است.

این کتاب در240متن همراه با8 صفحه عکس رنگی تنظیم گردیده است.

برای خرید این کتاب می‌توانید با این شماره تماس بگیرید:3360686-0311

 

 

 

خوشبختانه این کتاب توانست در سال 1386 افتخاراتی همچون «کتاب برگزیده همایش خادمان فرهنگ مکتوب اصفهان» و «کتاب برتر بخش فقه واصول چهارمین همایش اهل قلم اصفهان» را کسب نماید.

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/5:: 10:48 عصر     |     () نظر

از آنجا که یکی از بازدیدکنندگان از وبلاگ در بخش قسمت معرفی کتاب در روزنامه جمهوری اسلامی اظهار نظر کرده و از ما خواستار توضیحاتی پیرامون گفته‏های خود شده بود متن جوابیه ما در اینجا ارائه می‏شود:

دوست عزیز با سلام و حسن توجه شما به مطالب وبلاگ ما، فقط تذکراتی چند، درباره‌ی مطالبی که در قسمت نظرات وبلاگ ما درج نموده بودید به شما ارائه خواهیم نمود:

1- علامه عظیم الشأن سید محسن امین حسینى عاملى مقیم دمشق، یکى از مفاخر شیعه در قرن حاضر و آخرین مجتهد امامیه در شام و فقیه اصولى، مجتهد متکلم مؤرخ ادیب شاعر، جامع علوم بوده است. ایشان علاوه بر تربیت شاگردان فرزانه حدود 100 جلد کتاب و رساله از خویش بر جای گذاشته‌اند که از آن جمله می‌توان از کتاب نفیس و گرانقدر اعیان الشیعه نام برد. که هر محققی برای بررسی کامل ابعاد شخصیتهای شیعی همواره به این کتاب30جلدی نیازمند است. سر زدن به این کتاب شما را بیشتر نسبت به ابعاد علمی ایشان مطلع می‌سازد. این دانشمند بزرگ همچنین از مشایخ بسیاری از بزرگان همچون امام خمینی بوده و آنها با تمام افتخار اجازه خود را به این دانشمند و محدث بزرگ شیعی می‌رسانده‌اند. امام در اوّل کتاب اربعین خویش می‌‌فرمایند: اخبرنی اجازة مکاتبة و مشافهة عدة من المشایخ العظام و الثقات الکرام منهم: السید السند الفقیه المتکلم الثقة العین الثبت العلامة السید محسن الأمین العاملی. قبر مطهر ایشان در در زینبیه دمشق مورد توجه‌ شیعیان ‌است.

برای شناخت بیشتر ایشان نگاهی شود به: مکارم الآثار ج7 ص2630 وگلشن ابرار ج2 ص608

2- برای کسی که از دیگران جواب مستدل می‌خواهد خیلی زشت است که گفته‌های خود را فقط بر پایه شنیده‌هایی جاری سازد که فقط در یک سی‌دی به نام حقیقت مظلوم! گفته شده است. لازم به یادآوری است که مطالب گفته شده درآن سی‌دی:40درصدد کذب محض، 40درصد مغالطه و 20درصد دیگر نیزمطالب صحیحی است که ربطی به قمه‌زنی نداشته و مربوط به اصل عزاداری است و از این جهت مورد تأیید ما می‌باشد.

 

3- فتوای سید ابوالحسن اصفهانی در بسیاری از کتابها منعکس یافته و مجالی برای تکذب آن وجود ندارد.

برای بررسی بیشتر نگاهی شود به: استاد حسن شبر، تاریخ العراق السیاسی المعاصر، ج2، ص340؛ دایرة المعارف تشیع، ج2، ص531؛ و جعفرالخلیلی، هکذاعرفتهم، ج3، ص207؛ سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج10، ص378؛

همچنین سخنان سید ابوالحسن اصفهانی بر ضد قمه‌زنی در یک رساله فارسی به نام انیس المقلدین در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج2، ص466 و هکذا عرفتهم، ج3، ص229)

4- نقلی که ما از نحوه برخورد عوام با نصیحتهای آقای بروجرودی کردیم توسط بسیاری از شاگردان ایشان به همین گونه بیان شده است و شما نباید بر پایه گفته‌ی یک مداح، که مشکلات فکری و ظاهری بسیاری نیز دارد، این واقعه را تحریف کنید. برای بررسی بیشتر این واقعه نگاهی شود به گفته‌های شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در این باره و همچنین کتابهای: «برگ‌هایی از تاریخ حوزه علمیه قم، رسول جعفریان» و «خاطرات آیت الله محمد یزدی؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص137- 138»

5- گفته هایی که به امام نسبت داده شده درباره‌ی دروغ هایی بوده که توسط سواک در رابطه‌ با مخالفت ایشان با اصل عزاداری منتشر شده بود و ربطی به قمه‌زنی ندارد. هم‌اکنون افرادی دیگری نیز وجود دارند که در آن جلسه مذکور حاضر بوده‌اند و این سخن را تأیید می‌نمایند همچنان که با دقت در سخنان فرد ناقل هم این معنی مشخص استنباط می‌گردد.

6- فتوای بزرگانی همچون میرزای نائینی بیش از این نیست که قمه‌زنی فی‌نفسه عملی جایز است نه مستحب یا واجب. و این به آن خاطر است که این عدّه از فقهاء در بررسی حکم قمه‌زنی بر مبنای حکم اوّلی آن که وارد نشدن ضرر به بدن است، فتوی به جواز قمه‌زنی- تا زمانی که موجب ضرر جدی بر بدن نشود- می‌نمودند. و چون در آن زمان وسائل ارتباط جمعی و پخش سریع وقایع به صورت کنونی وجود نداشت بحث وهن مذهب بودن قمه‌زنی که حکم ثانوی آن می‌باشد نیز مطرح نبوده و به آن توجهی نداشته‌اند ولی در این زمان با به وجود آمدن وسائل ارتباطی و پخش سریع اخبار، بحث وهن مذهب بودن قمه‌زنی تشدید گردیده است و به صورت کلی موضوع جدیدی به وجود آمده است. پس ممکن است قمه‌زنی در بعضى از مکان‌ها یا در بعضى از زمان‏ها موجب وهن مذهب نشود؛ ولى در زمان ما که حتى در بعضى از جایگاه‏هاى خلوت هم این مراسم قمه‌زنى برگزار مى‏شود و فیلم ویدئویى آن در اختیار دشمن قرار می‌‌گیرد، موجب وهن مذهب می‌شود. از تأثیر مکان و زمان نباید غافل باشیم. اگر پنجاه سال قبل مرجع تقلیدى قمه‌زنى را جایز شمرده، دلیل نمى‏شود که الآن نیز جایز باشد. ما تأثیر زمان و مکان را در احکام قبول نداریم، ولى در موضوعات قبول داریم که زمان و مکان باعث تغییر موضوع مى‏شود.

نکته: ( میان فقهاء اختلاف وجود دارد، که آیا اضرار به نفس کلاً حرام است، یا تنهاء در صورتی که منجر به مرگ شود حرام می گردد؛ شیخ انصاری و عدّه‌ای دیگر از علماء معتقدند که اضرار به نفس حرام است حتی اگر منجر به هلاکت شخص نشود؛ مثل این که انسان انگشت خود را زخمی کند. بنابر این طبق نظر این فقهاء هرگونه قمه یا زنجیرزدن که منجر به خون‌ریزی یا نظایر آن شود تحت این عنوان یعنی حرمت اضرار می‌گنجد. امّا تعدادی دیگر از علما نیز اعتقاد دارند که اضرار به نفس اگر به نقص جسمی شدید یا به فوت منتهی نشود بر انسان حرام نیست. اگرچه همین فقهاء معتقدند که اگر این اعمال منجر به هتک حرمت مذهب گردند، جایز نیستند؛ و در غیر این صورت جایزند. چنانچه آیت الله العظمی خویی در پاسخ به سؤالی می‌نویسند: اگر این امور مستوجب هتک و توهین باشد حرام است.البته دلائل دیگری نیز برای حرمت قمه‏زنی همچون بدعت بودن نیز ذکر شده که در کتاب معرفی شده به شما تفضیل درباره آن سخن گفته شده است)

در پایان ضمن توصیه شما به مطالعه کتاب معرفی شده در این وبلاگ، از شما می‌خواهیم کمی در گفته‌های دقت کنید و بدون شناخت از کسی او را به اطلاع نداشتن از چیزی متهم نسازید.

توفیقات روز افزون شما را از خداوند خواستاریم.

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 86/10/5:: 10:39 عصر     |     () نظر