• وبلاگ : قمه‏ زني سنت يا بدعت؟
  • يادداشت : اين نوع نذر شرک است!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با عرض سلام چند تا نکته است که بايد پاسخ اونا رو براي خودت پيدا کني.

    اولا: بر چه مبنايي اين عمل رو شرک دانستي؟

    ثانيا:کدام آيه يا حديث اين عمل را منع کرده؟

    ثالثا:مگر شما به درجه اجتهاد رسيدي که فتوا ميدي؟

    رابعا:چرا مطالبي که در وب گذاشتي سند ندارد؟

    خامسا:آيا تا بحال اسم شعائر به گوش شما خورده؟

    ووووووووووووووووووووو.......................................

    لطفا براي دين نظر ندهيد چون اسلام صاحبي دارد همچون علي وحسين ومهدي که شکر خدا در قيد حياته.

    پاسخ

    پاسخ بنده:اولا: بر اين مبنا اين نوع نذر را شرک دانستم که نذر گونه اي عبادت است و از اين رو تمامي مراجع و فقها نيت قربت به خداوند را در آن شرط مي دانند و همان گونه که نمي توان در نيت عبادات ديگر- مثل نماز- غير خداوند را شريک او قرار داد در نذر نيز نيت ما بايد فقط براي خداوند باشد. البته مي توان ثواب نذر را به اهل بيت عليهم السلام هديه کرد که آن صورتي ديگر دارد و توضيح آن گذشت.ثانيا: مدارک اين بحث در کتابهاي مبسوط فقهي آمده است و از آنجا که بنده قصد اثبات فقهي آن را نداشتم به بيان آنها نپرداختم.(مراجعه کنيد به جواهر الكلام ، ج‌35، ص: 364) البته در اينجا فقط به يک مدرک اشاره کنم که در كتاب دعائم الاسلام از امام صادق عليه السلام از پدرش عليه السلام از نياكانش عليهم السلام روايت مى‌شود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از نذر براى غير خدا نهى كرد.(اشاره اي نيز به اين مطلب داشته باشم که تاکنون فقيهي در اينکه نذر براي غير خدا صحيح نيست دچار ابهام نشده است.)ثالثا: خوب قبل از آن که مرا به خود رأيي متهم کنيد سري به رساله مرجع تقليد خود مي زديد! تمامي مراجع فرموده اند که حتي اگر کسي در نيتش اين باشد که نذر براي خدا مي کنم اما در گفتار – به علت فراموشي يا خلاصه گويي - نام خدا نبرد در چنين صورتي نذرش صحيح نبوده و واجب نيست به آن عمل کند، چه برسد به اينکه نذرش براي غير خدا باشد که در اين صورت نه تنها نذرش صحيح نيست بلکه جايز هم نيست. (مراجعه کنيد به توضيح المسائل مراجع ج‌2، ص: 609)خامسا: منظور شما از شعائر چيست؟ آيا اگر عوام مردم کاري را به اشتباه انجام دادند و آن را به دين منتسب ساختند، بايد بگوييم اين جز شعائر دين است و نبايد با آن مخالفت کرد! آيا اگر –نعوذ بالله- عده اي گفتند علي عليه السلام خداست نبايد با ان مخالفت کرد چون جزء شعائر دين شده است؟سادسا منظورتان از اينکه دين صاحبي دارد و بنده درباره آن اظهارنظر نکنم، چيست؟ آيا منظورتان آن است که من ساکت بنشينيم تا شما عقايدتان را به اسم «علي وحسين ومهدي[عليهم السلام]» منتشر کنيد! چطور است شما مي توانيد درباره دين بدون هيچ پشتوانه عقلي و يا روايي سخن بگوييد، اما سخن گفتن من در اين باره هرچند به واسطه نقل و عقل باشد ناثواب و گناهي بزرگ است. از جهتي ديگر آيا از ديدگاه شما علما که درباره دين اظهار نظر مي کنند در کار ائمه عليهم السلام دخالت مي‌کنند! اين تذهبون!