• وبلاگ : قمه‏ زني سنت يا بدعت؟
  • يادداشت : دروغ ها آشكار مي‏شود
  • نظرات : 2 خصوصي ، 111 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5    >>    >
     
    + حيدر 

    فتواي آية الله العظمي سيد محمد وحيدي قدس سره



    بسمه تعالي

    بطوريکه حضرت آية الله خوئي قدّس سره مرقوم فرموده اند لازم المراعات بوده و هر چه مصداق عزاداري و سوگواري است مندوب و مرغوب (؟؟) بوده مانعي ندارد و بي اشکال است.

    محمد الحسيني الوحيدي ( مهر شريف )

    + شيخ 

    آيت الله العظمي مظاهري

    چون‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ فرموده‌اند كه‌ در عزاداري‌ها قفل‌ و قمه‌زدن‌ و مانند اينها نباشد، پيروي‌ از امر ايشان‌ بر همه‌ واجب‌ است‌.

    حوزه‌ علميه‌ قم‌ ـ حسين‌ مظاهري
    + شيخ 

    آيت الله العظمي فاضل لنكراني

    از هر نوع عمل كه جنبه توجيه‌پذيري ندارد و موجب سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب مي‌شود بايد اجتناب كرد. با توجه به گرايشي كه نسبت به اسلام و تشيع بعد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده و ايران اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام شناخته مي‌شود و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسايل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي‌عبدالله‌الحسين، عليه‌السلام، به گونه‌اي عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقه مندي شديدتر به آن حضرت و هدف مقدّس وي گردد. پيداست در اين شرايط مسئله قمه‌زدن نه تنها چنين نقشي ندارد بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچ گونه توجيه قابل فهم مخاطبين نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقه‌مند به مكتب آن امام از آن خودداري كنند و چنانچه در اين مورد نذري وجود داشته باشد نذر واجد شرايط صحت و انعقاد نيست.[1]



    [1]. جامع المسائل، ج1، ص622.

    + شيخ 

    آيت الله العظمي نوري همداني

    باسمه تعالي

    ...عزاداران محترم و متعهّد بجاي اين‌كه قمه را بر فرق خود بكوبند در فكر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام كه اراضي آنان را اشغال و در فكر تضعيف آنان مي‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزي با ترفند جديدي حيات اسلامي آنها را به مخاطره مي‌اندازند بكوبند. خداوند توفيق بيشتر براي پيمودن اين راه را به همة مسلمانان عنايت بفرمايد.

    7 محرم الحرام 1415

    الاحقر حسين نوري همداني
    + شيخ 

    آيت الله العظمي تبريزي

    داخل بودن قمه‌زني در عزاداري سيد الشهداء، عليه‌السلام، و اهل‌بيت و اصحاب ايشان، سلام الله عليهم، ثابت نيست، پس بر همة مؤمنين لازم است كه آنچه را كه به عنوان گونه‌اي عزاداري محرز و ثابت است اختيار نمايند؛ همچون گريه نمودن و سينه‌زني و برپا نمودن دسته‌هاي عزاداري و حركت آن - تا حد امكان- به سوي امكان عمومي براي عزاداري، خداوند شما را در خدمت به اهل‌بيت، عليهم‌السلام، موفق دارد و جزاي خير در دنيا و آخرت بدان دهد.

    + حيدر 

    فتواي آية الله العظمي خوئي قدس سره

    بسمه تعالي

    آنچه که مصداق عزاداري و سوگواري است در اظهار مصيبت درباره ايشان محسوب باشد مندوب و مرغوب فيه بوده مانعي ندارد و الله العالم

    الخوئي 7 صفر 1401 ه ( مهر شريف )

    + شيخ 

    آيت الله علي‌ مشكيني‌

    امور مذكوره‌ فوق‌ بنفسه‌ در شرع‌ اسلام‌ مورد اشكال‌ و بلكه‌ بعضي‌ از آنها ذاتاً محرم‌ است‌ .. گذشته‌ از اينها اعمال‌ فوق‌ مورد نهي‌ مقام‌ معظم‌ ولايت‌ امر مسلمين‌ قرار گرفته‌ و حكم‌ معظم‌له‌ واجب‌ الاتباع‌ است‌.

    علي‌ مشكيني‌

    8 محرم‌ الحرام‌

    سنة‌ 1415 هجري‌ قمري‌

    + شيخ 

    آيت الله العظمي سيستاني

    بايد از كارهايي كه عزاداري را خدشه‌دار مي‌كند اجتناب شود.[1]



    [1]. سيد محسن محمودي، مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، جلد3، ص34.

    + شيخ 

    قسمتي از پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامى به نامه

    امام جمعه اردبيل

    ...عرايض اينجانب به مردم متدين و عاشق خاندان نبوت و ولايت،عليهم‌السلام، از روى دلسوزى است، اينجانب مى‏بينم كه چگونه اخلاص و محبت مردم به سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين، عليه‌السلام، مورد جفا و قضاوتهاى جهانى واقع مى‏شود؛ چگونه درك روشن بينانه آنان در اعتقاد به مقام والاى اهل بيت،عليهم‌السلام، به خاطر بعضى اعمال جاهلانه حمل بر امورى مى‏شود كه از ساحت شيعه و ائمه بزرگوارشان بسى دور است؛ ...شيعه محب و مخلصى كه در روز عاشورا با قمه سر و روى خود و حتى كودكان خردسال خود را خونين مى‏كند، آيا راضى است كه با اين عمل خود در روزگارى كه هزاران چشم عيب‏جو و هزاران زبان بدگو در پى بد معرفى كردن اسلام و تشيع است عمل او را مستمسك دشمنى خود قرار بدهد؟ آيا راضى است كه با تظاهر به اين عمل، خون دهها هزار جوان بسيجى صفت عاشق را كه براى آبرو دادن به اسلام و تشيع و نظام جمهورى اسلامى بر زمين ريخته شده است ضايع سازد؟

    آنچه از قول مراجع سلف، رحمت الله عليهم، نقل شده است، بيش از اين نيست كه اگر اين كار ضرر معتنى به ندارد، جايز است. آيا سبك كردن شيعه در افكار جهانيان ضرر معتنى به نيست؟ آيا مخدوش كردن محبت و عشق شيعيان به خاندان مظلوم پيامبرj و بخصوص شيفتگى بى‏حد و حصر آنان به سالار شهيدان، عليه‌السلام، را بد جلوه دادن ضرر نيست؟ كدام ضرر از اين بالاتر است...

    امروز اين ضرر بسيار بزرگ و شكننده است؛ و لذا قمه‌زدن علنى و همراه با تظاهر، حرام و ممنوع است.

    سيد على خامنه‏اى

    هفتم محرم الحرام 1415 مطابق 27 خرداد 1373

    + شيخ 

    آيت الله العظمي مكارم شيرازي

    ....برادران و خواهران ايماني بايد خلوص اين مراسم را از اموري كه مخالف شرع اسلام و دستورهاي پيشوايان بزرگ دين است حفظ كنند...زيرا اين اعمال دست‌آويزي به دست دشمنان خواهد داد تا كلّ اين مراسم عظيم و سازنده را زير سؤال برند، قمه را بايد بر سر دشمن كوبيد نه بر سر دوست، قفل را بايد بر دهان دشمن زد، نه بر تن دوست ... اين‌گونه كارها مسلماً نه منصوص است و نه مصداق عزاداري در عرف عقلا و اهل شرع،... درست است كه جمعي از بزرگان فقهاي پيشين، قدس الله اسرارهم، اجازه بعضي از اين امور را در عصر خود به دلايل خاصي داده‌اند ولي آنها هم اگر در عصر ما و شرايط زمان ما بودند به يقين طور ديگري فتوي مي‌دادند....

    قم- ناصر مكارم شيرازي

    26/3/73مطابق با ششم محرم الحرام 1415

    + شيخ 

    علامه محمد تقي بهلول

    قمه‌زني امر مجهولي است، واجب كه نيست در اين وضع كنوني موجب سوء استفادة دشمنان اسلام و شيعه مي‌شود و چهرة دين را خراب مي‌كند.

    + حق 

    فتواي آية الله العظمي سيد کرامت الله ملک حسيني مد ظله



    بسمه تعالي

    با اينکه مقام شامخ شيخ الفقهاء و المجتهدين مرحوم آية الله ميرزا النائيني قدس سره برتر از آن است که نظر ايشان در مورد اقامه شعائر حسيني مذکور مورد تاييد واقعگردد من باب اجابة مسئول متذکر ميگردد اين نظر مورد توافق اعلام بوده و ميباشد . خداوند بزرگ همه ما را در شمار عزاداران و اخلاصمندان باهل بيت عصمت و طهارة عليهم السلام محسوب فرمايد - ?/?/???? سيد کرامة الله ملک حسيني (مهر و امضا شريف)

    + حق 

    فتواي آية الله العظمي شيخ مجتبي حاتمي لنکراني قدس سره


    بسمه تعالي شأنه

    جزوه ئي که فتاواي حضرات فقهاء کرام و آيات عظام مانند مرحوم ميرزا محمد حسين نائيني و آسيد محسن حکيم ره و آ سيد ابوالقاسم خوئي مد ظله و غيرهم مبني بر تجويز شعائر حسيني ع مانند خروج دسته جات و مواکب عزاء از قبيل سينه زدن و زنجير زدن و شبيه خواني نمودن و غيره در آن چاپ شده را ديدم ، فتاوائيکه از مراجع و آيات عظام خاصه مرحوم آيت الله نائيني اعلي الله مقامه صادر شده در نهايت اعتبار است ، کمترين هم بآن اعتقاد و اذعان دارم و الحق احق ان يتبع،عمل بر طبق آن جايز بلکه چنانچه مکرر عرض شد مستحب ، بلکه ميتوان گفت واجب کفائي است ، والسلام عليکم و رحمةالله و برکاته : تراب اقدام العلماء شهر شعبان ???? ه (امضا شريف)


    + حق 

    فتواي آية الله العظمي سيد محمد رضا بروجردي قدس سره



    نظر مبارک حضرت آيت الله العظمي آقاي حاج سيد محمد رضا بروجردي درباره عزاداري سيد الشهداء (ع) .

    بسمه تعالي مجده و له الحمد

    آنچه را که مرحوم حضرت آيت الله العظمي آقاي نائيني رضوان الله عليه راجع بکليه عزاداري در مصائب حضرت اباعبدالله الحسين مظلوم ارواحناالفداه مرقوم فرموده اند در کمال صحه است و تأثر شيعيان موجب نجاته است و بهر نحويکه شرعا جايز است بايد اهل ايمان به ان اقدام نمايند و نظر بالقاء دين مقدس اسلام تمام اقسام و انواع عزاداري حتي قمه زدن بحديکه منجر به ضرر يا خوف نشود.

    بر اهل ايمان واجب کفائي است ، و کسانيکه اتمام بعزاداري امام حسين عليه السلام و اهل بيت اظهار ندارند ايمانشان معرض زوال ، است. والسلام علي من اتبع الهدي

    ?? شعبان المعظم ???? ه - ق الاحقر محمد رضا الموسوي بروجردي (مهر شريف

    + حق 

    فتواي آية الله العظمي سيد حسين خادمي اصفهاني قدس سره



    بسم الله الرحمن الرحيم

    البته مقام علمي و عملي و مرجعيت مرحوم استاد معظم آية الله نائيني قدس سره بر همه علماء معلوم است و فرمايشات ايشان مورد قبول همگاني ميباشد و عمل بآن موجب اجر و ثواب است

    حسين الموسوي الخادمي ?? ذي القعده سنه ???? ه

     <      1   2   3   4   5    >>    >