• وبلاگ : قمه‏ زني سنت يا بدعت؟
  • يادداشت : دروغ ها آشكار مي‏شود
  • نظرات : 2 خصوصي ، 111 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3   4   5    >>    >
     

    سلام

    حتما به وبلاگ من يه سري بزن ممنون

    حاظرم با تو براي ريشه كن شدن اين بدعت فعاليت كنم هر جوري كه بگوئي آماده ام

    + شيخ 
    Image hosted by allyoucanupload.com
    + شيخ 
    Image hosted by allyoucanupload.com
    + شيخ 

    Image hosted by allyoucanupload.com

    + يا علي 
    حضرت آيت الله العظمي محمد تقي بحجت دامت برکاته

    1830. نظر مباركتان را در مورد قمه زنى بيان فرماييد.

    ج. حكمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود يا ديگرى است، به حدّى كه حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشكال ندارد.
    + يا علي 

    + يا علي 
    با بزرگ کردن فونت حقيقت محو نميشه
    + شيخ 

    آيت الله احمد آذري‌ قمي‌:

    آنچه‌ را كه‌ معظم‌له‌ موجب‌ وهن‌ به‌ مذهب‌ تشخيص‌ داده‌اند و در سؤال‌ به‌ آن‌ تصريح‌ شده‌ است‌ به‌ عنوان‌ حكم‌ ولي‌ فقيه‌ حرام‌ و سرپيچي‌ از اطاعت‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، گناه‌ كبيره‌ و موجب‌ ضعف‌ حكومت‌ مقدّس‌ اسلامي‌ است‌ و به‌ نذرهايي‌ كه‌ قبلاً انجام‌ گرفته‌ وفا واجب‌ نيست‌ بلكه‌ حرام‌ است‌.

    احمد آذري‌ قمي‌

    27/3/73
    + شيخ 

    آيت الله حسين‌ راستي‌ كاشاني‌:

    اقامه‌ عزاي‌ حضرت‌ ابي‌ عبدالله‌ الحسين‌ سيدالشهداء(ع) از افضل‌ قربات‌ الي‌ الله‌ تعالي‌ و موجب‌ تجديد حيات‌ اسلام‌ و ايمان‌ است‌ و بر مؤمنين‌ لازم‌ است‌ هرچه‌ باشكوه‌تر آن‌ را برگزار نمايند و از هر امري‌ كه‌ موجب‌ وهن‌ اسلام‌ و دست‌‌آويز دشمنان‌ اسلام‌ است‌ اجتناب‌ كنند و امروز كه‌ روز حاكميت‌ اسلام‌ است‌ و رهبر عظيم‌الشان‌ انقلاب‌ ولي‌ امر مسلمين‌ حضرت‌ آيت‌ الله‌ خامنه‌اي،‌ دام‌ ظله‌ العالي،‌ از قمه‌زدن‌ و قفل‌ به‌ بدن‌ زدن‌ نهي‌ فرموده‌اند بر همه‌ مومنين‌ واجب‌ است‌ از اين‌گونه‌ امور اجتناب‌ نمايند و با پيروي‌ از رهبري‌ و وحدت‌ كلمه‌ دشمنان‌ اسلام‌ را از آسيب‌ رساندن‌ به‌ اسلام‌ و مسلمين‌ مأيوس‌ گردانند خداوند متعال‌ همه‌ را از عزاداران‌ اهل‌بيت، عليهم‌السلام،‌ و در سايه‌ اطاعت‌ از مقام‌ ولايت‌ قرار دهد.

    حسين‌ راستي‌ كاشاني
    + شيخ 

    انديشمند بزرگ معاصر، آيت الله شيخ محمد جواد مُغنيه

    نيز در آثار خويش به انتقاد از قمه‌زني پرداخته و آن را از اختراعات عوام مي‌داند. ايشان در اين‌باره مي‌نويسد:

    يكي‌از كارهاي نادرست، اعتماد و تكيه بر عادات و روش‌هايي است كه عوام از آن پيروي مي‌نمايند؛ زيرا بسياري از اين اعمال حتي مورد تأييد ديني كه عوام از آن پيروي مي‌كنند نمي‌باشد، اگرچه بعضي شيوخ منتسب به دين از آنها حمايت بكنند. روشن‌ترين نمونه‌اي را كه مي‌توان براي اين معني تصور نمود اعمالي است كه بعضي از عوام در روز عاشورا در شهرهاي مختلف ايران، عراق و در شهر نبطيه واقع در جنوب لبنان، انجام مي‌دهند. اعمالي مانند پوشيدن كفن و مجروح ساختن سر و پيشاني خود به وسيله شمشير. بايد گفت اين‌گونه بدعت‌هاي زشت و شرم‌آور در عصرهاي متأخر از زمان ائمه و بزرگان علماي شيعه به وجود آمده است و از اختراعات جاهلاني است كه از سوي خويش و بدون اذن و اجازه امام يا عالم بزرگي آن را به وجود آورده‌اند و بعضي شيوخ فريب خورده نيز آن را به خاطر تجارت و منافع خويش تأييد نمودند. عدّه‌اي نيز از ترس اهانت يا آسيب وارد شدن بر نهضت حسيني و يا به خاطر مصالحي كه خود مي‌پنداشتند سكوت نموده و جرياني تاكنون در برخورد با اين اعمال به وجود نيامد؛ مگر عدّة كمي از علماء، كه در پيشاپيش آنها مرحوم آيت الله العظمي سيد محسن امين(قدس‌سره) مي‌باشد. ايشان در اين مورد رساله‌اي خاص به نام «التنزيه لاعمال الشبيه» در حرمت و بدعت بودن قمه‌زني به تحرير درآورد. اگرچه به همين خاطر عدّه‌اي فريب‌خورده و نادان در مقابل او به موضع‌گيري پرداختند.[1]



    [1]. محمد جواد مغنيه، الشيعة في الميزان، ص14.

    + يا علي 

    فتواي آية الله العظمي روحاني مد ظله




    سوال: نظر شما درباره حکم حاکم شرعي در شعائر حسيني چيست؟ايا نافذ است يا هر مقلدي به مرجع تقليدش رجوع کند؟

    جواب: گمان نميکنم حاکم شرعي باشد که بعدم جواز شعائر حسيني صحبت کند،و اگر پيدا شود اطاعتش لازم نيست،چرا که لا طاعه لمخلوق في معصيه الخالق

    + يا علي 

    فتواي آية الله العظمي فياض مد ظله



    سوال: نظر شما درباره حکم حاکم شرعي در شعائر حسيني چيست؟ايا نافذ است يا هر مقلدي به مرجع تقليدش رجوع کند؟

    جواب: حکم حاکم در شعائر حسينيه موضوعيتي ندارد و شعائر حسيني مستحب و محبوب نزد خدا هستند.

    + يا علي 
    آية الله العظمي سيد صادق شيرازي مد ظله



    سوال: نظر شما درباره حکم حاکم شرعي در شعائر حسيني چيست؟ايا نافذ است يا هر مقلدي به مرجع تقليدش رجوع کند؟

    جواب: هر کس به مرجع تقليدش رجوع کند.

    + شيخ 
    آيت الله سيد محمد كاظم يزدي در كتاب «عروة الوثقي» مي‌نويسد: «حكم الحاكم الجامع للشرائط لا يجوز نقضه و لو لمجتهد آخر...»[1]؛ يعني اگر حاكم با فرض دارا بودن شرائط شرعي حكمي صادر كند هيچ كس حق نقض و مخالفت با آن را ندارد، حتي اگر مجتهد ديگري باشد. اين مسأله فتواي جميع فقها است.


    [1]. عروة الوثقي، ج1، مسأله57، باب اجتهاد وتقليد.

       1   2   3   4   5    >>    >