سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه خوب گوش دهد، زود بهره برد . [امام علی علیه السلام]
قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟
درباره



قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟

وضعیت من در یاهـو
مهدی مسائلی
امام خمینی(ره):...اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدّس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذارید هرچه بیشتر بخورد...ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی، صلی الله علیه وآله، برسیم. و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا، همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم.صحیفه نور، ج 21، 2/7/67
آهنگ وبلاگ

قمه زنی همواره به عنوان یکی از ناهنجاری‌های موجود در عزاداری امام حسین، علیه السلام، محل گفتگو و نقدهای فراوان بوده است متن زیر گزارش گفتگوئی است که سال پیش توسط هفته نامه «جام اصفهان» با آقای مهدی مسائلی نویسنده کتاب «قمه زنی سنت یا بدعت؟» صورت گرفت و در آن به بررسی ابعاد مختلف قمه‌زنی پرداخته شده است.

متن این گفتگو در شماره«522-12 به تاریخ 25دی 1386» این هفته نامه منتشر گردید. 

قمه زنی؛ سنت یا بدعت؟

بخش فرهنگ و اندیشه جام: محرم از راه رسید و اگر گوش جان فرا دهیم می‏شنویم صدای «هل من ناصر» ی را که از اعماق تاریخ می‏آید. قافله به راه افتاده است تا روز واقعه چند منزل بیشتر نمانده است. اما به راستی اینها منزلگاه توقف‏اند یا غربال انسانیت! از آن جمع انبوهی که با حسین(ع) به راه افتادند، اینکه صد نفر هم بر سر پیمان نمانده‏اند. قافله به راه خود رفت و در هر منزل عده‏ای جا ماندند! اما آنها هر کدام خود معیار شرافت و آزادگی‏اند، هر یکی‏شان برای اینکه فخر خدا بر ملائک باشند کافی است،پس شمردن اسم‏ها و غفلت از رسم اینان چه خام و عبث می‏نماید. عاشورا تپیدن‏های بی‏قرار قلب خورشید است و می‏رود این پرچم سرخ بر اهتزاز دستهای از جان شسته تا در ملکوت سبز ظهور تبلوری دوباره از خلیفه الهی انسان را نظاره‏گر باشیم.

اما ما با محرم چه کرده‏ایم؟ دانسته یا ندانسته بر این پیکر زخمی زده‏ایم و تیری نشانده‏ایم. قداست عاشورا و حسین را به لکه‏های بدعت و خرافه آلوده و آن را زیر چشمان ناپاک ماهواره‏ها به نمایش گذاشتن برای اسلام جز قهقهه مستانه یزید و لشکریانش، ره آوردی دیگر نداشته است. آری ترویج دین جادویی و خرافی از سیاست‏های غرب است که در راستای عرفی کردن دین و منحل شدن همه فرهنگ‏ها در فرهنگ واحد جهانی صورت می‏گیرد. در واقع تهی کردن اسلام از مبانی اصیل و الهام‏بخش آن در عوض بها دادن به حواشی‏ای که می‏تواند در دراز مدت نگرش‏های منفی از دین را در پی داشته باشد از ترفندهای غرب است که به منظور ضربه وارد کردن به پیکره‏ی دین صورت می‏گیرد.

غرب به درستی دریافته است که در مواجهه با اسلام ناب کاری از پیش نخواهد برد. از اینرو آلوده کردن آن به انواع خرافات و بدعتها را در دستور کار خود قرار داده تا مگر از رهگذر ارائه پوسته‏ای فاسد از اسلام توان فائق آمدن بر آن را بیابد. دامن زدن به انواع بدعت‏ها و سوء استفاده تبلیغاتی از آنها به منظور ارائه چهره‏ای خشن از اسلام از اصلی‏ترین راهبردهای غرب در این مقوله می‏باشد. رواج بدعت‏هایی چون قمه زنی، سبک‏های نامتعارف مداحی، آمیختن وقایع غیر واقعی به اصل جریان و... به همراه جاشنی اغراق و بزرگ نمایی، بزرگ‏نمایی، پر رنگ‏تر شدن حاشیه از متن، توجه افراطی به جنبه‏های عاطفی حادثه کربلا و غفلت از حقیقت رسالت نهضت حسینی (ع) و حتی اختلاف و چند دستگی در هیأت مذهبی و... از مهمترین آفت‏هایی است که عزاداریهای امروز ما را تهدید می‏کنند.

گرامی‌داشت نهضت جاویدان سالار شهیدان در جامعه امروز ما از دو سو در معرض آسیب و خطر می‏باشد: نخست دشمنان  عنودان خاندان عترت که بنی امیه‏ها و یزیدیان امروزند و در توطئه و تلاش در جهت انحراف این جریان اصیل و کینه‏ورزی آنها تردیدی نیست. و دیگر دوستان جاهل و محبان بی‏بصیرت اهل بیت نوبت (علیهم السلام) که نادانسته گام در راه ترفندها و حقه‏های کثیف دشمنان مسلم آن خاندان بزرگوار بر می‏دارند و موجبات سوء استفاده آنان را فراهم می‏آورند. آنها به جای اینکه خود را خرج راه حسین (علیه السلام) کنند، حضرت را هزینه‏ی خویش می‏نمایند و به جای آنکه به آن «حبل ا.. المتین» تمسک جویند و او را مدار وحدت نمایند، بر طبق جدایی و افتراق می‏کوبند. از اینروست که التیام این درد «مطهری» دیگر می‏طلبد که شجاعانه به پا خیزد و بار دیگر «حماسه حسینی» را بسراید و با بازخوانی غایت اصیل قیام ابا عبدا... به نحوی ساختار شکنانه غبار بدعت و خرافات را از چهره تابناک این نهضت مقدس بزداید و رسالت حقیقی آن بزرگوار را طنینی دوباره اندازد. حرکتی قاطعانه که ضمن درک شرایط امروزین جامعه به جای طرد نیاز تحول خواهی نسل جوان در خصوص این جریان با ارائه منبعی مستند و متناسب با مقتضیات حال حاضر جامعه هیجانات پرشور این نسل جویای حقیقت را به نحوی صحیح هدایت کند که نه فاصله‏ای با اصول در آن راه یابد و نه به دامان بدعت و خرافه درافتد. امری که هم خیزش خواص و نخبگان را می‏طلبد و هم هوشمندی قاطبه مردم.

در این راستا صرفاً به منظور بررسی ابعاد بدعتی به نام «قمه زنی» گفتگویی داشتیم با آقای «مهدی مسائلی» نویسنده کتاب ارزشمند «قمه زنی؛ سنت یا بدعت؟» که در «همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب» و همچنین «چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان» به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

آنچه در ادامه می‏خوانید شرح این گفتگو است:

* قمه زنی: سنت یا بدعت؟ عنوان کتاب شماست که در «همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب» از آن قدردانی شده است. به عنوان اولین سئوال یک معرفی اجمالی داشته باشید از محتوای این اثر و به طور کلی ابعاد مختلف مسئله قمه زنی را تشریح بفرمایید؛ مثلاً در مورد تاریخچه آن، دلایل مخالفت‏ها با آن، قمه زنی در شرایط فعلی کشور و...

این کتاب موضوعی دارد که در چند سال اخیر در خصوص آن احساس نیاز می‏شد، از این جهت هم در «همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب» به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و هم در «چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان» به عنوان کتاب برتر بخش فقه و اصول انتخاب شد. بحث کتاب، بحثی است که از سه بعد به مسئله ناهنجار قمه زنی توجه کرده است؛ یکی بعد فقهی و دلایل فقهی است که در دو بخش هم استدلالات موافقان قمه زنی و هم استدلال مخالفان قمه زنی ذکر شده به همراه تاریخچه‏ای از قمه زنی، اهمیت عزاداری و تاریخچه عزاداری، آسیب شناسی قمه زنی در اجتماع و تأثیرات منفی قمه زنی از نظر پزشکی و روانی در جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفته است و پس از آن جزئیات فتاوی مراجع گذشته مطرح شده و پاسخ به این شبهه که مراجع گذشته نسبت به قمه زنی فتوی به جواز داده اند در حالی که 70 سال پیش عده‏ای از مراجع به پا خاستند و خطر این اعمال را گوشزد کردند که در صدر این مراجع، مرجع عالیقدر سید محسن امین عاملی بود که در شام و لبنان زندگی می‏کردند بود ایشان کتابی نوشتند به نام «التنزیه» که این کتاب موجب برخوردهای متفاوتی در مرکزیت شیعه در نجف شده که عده‏ای از ایشان حمایت کردند از جمله سید ابوالحسین اصفهانی. عده‏ای از افرادی هم که دانسته یا نادانسته از قمه زنی حمایت می‏کردند در مقابل آنها قرار گرفتند. کلاً پیرامون این موضوع مردم دو دسته بودند «امویین» و علویین» امویین گروهی بودند که آنها را به مخالفت با قمه زنی می‏شناختند و علویین را به موافقت با قمه زنی. [متأسفانه موافقان قمه زنی براى تحریک توده بى سواد علیه مخالفان خود، آنها را اموى نامیدند؛ واژه اى حقیقتاً توهین آمیز در جامعه شیعه و به خصوص در مکانى مانند نجف. در مقابل، آنان خودشان را علویین نامیدند. طرفداران قمه‌زنی با اموى نامیدن دشمنانشان توانستند جمع فراوانى از شیعیان عراق را قانع کنند که انتقاد علامه سید محسن امین به برخى ناهنجاری‌ها در عزاداری ها  برابر با ـ یا تلمیحاً در حد ـ زنده کردن امویان است‌؛ یعنى دودمانى که مسئول شهادت امام حسین، علیه‌السلام، بودند، و نامشان در تفکر شیعى مترادف با پستى است.]

موافقان قمه زنی متأسفانه در طول تاریخ با مغالطات و شبهاتی که ایجاد می‏کنند ادعا می‏کنند که «هر کس مخالف قمه زنی است مخالف عزاداری است» و از این حربه استفاده می‏کنند تا مخالفان خودشان را سرکوب کنند در حالی که هیچ عالم شیعی را نمی‏یابیم که مخالف عزاداری باشد و عزاداری را بدعت بداند در صورتی که عزاداری یکی از اصول محکم تشیع است و متأسفانه افرادی که می‏خواهند قمه بزنند عزاداری را مساوی قمه زنی جلوه می‏دهد که دشمن هم همین خواسته را دارد که به این طریق از آن سوء استفاده تبلیغاتی کند.

بدین جهت مخالفت با قمه زنی محدود به زمان انقلاب و مقام معظم رهبری نمی‏باشد و پیش از انقلاب هم مراجع بزرگی در مقابل آن به پا خاستند. ولی بعد از انقلاب به همت رهبر معظم انقلاب این اقدام زنده شد و ایشان مجدداً خطر قمه زنی را گوشزد کردند که در پایان کتاب نظرات ایشان به همراه استفتائات دیگر مراجع ذکر شده است.

بخشی از کتاب نیز به پاسخ شبهات پیرامون قمه زنی اختصاص یافته است. در پایان هم عکس‏هایی از مراسم قمه زنی که در سایت‌های خارجی مورد سوء استفاده و تبلیغ دشمنان اسلام واقع می‏شود ارائه شده تا خود مردم در باب «وهن مذهب» بودن آن قضاوت کنند.


برای مطالعه ادامه گفتگو بر روی آدرس زیر کلیک کنید:

http://ghamezani.blogfa.com/post-29.aspx


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 87/3/14:: 1:1 عصر     |     () نظر