سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی که به یقین او را صالح دانسته ای، مبادا که بدگمانی، [نظر] تو را نسبت به او تباه سازد . [امام علی علیه السلام]
قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟
درباره



قمه‏ زنی سنت یا بدعت؟

وضعیت من در یاهـو
مهدی مسائلی
امام خمینی(ره):...اگر بناست با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدّس‌نماهای احمق و آخوندهای بی‌سواد صدمه‌ای بخورد، بگذارید هرچه بیشتر بخورد...ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی، صلی الله علیه وآله، برسیم. و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا، همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم.صحیفه نور، ج 21، 2/7/67
آهنگ وبلاگ

جریان شناسی مدعیان قمه‌زنی(1)

در این نوشتار قصد داریم به بررسی و کنکاشی پیرامون استفتاآت و پاسخ‌های بعضی از علماء که از آنان به عنوان حامیان قمه‌زنی نام می‌برند بپردازیم البته ما هرگز قصد توهین و یا جسارت به مرجعی را نداریم بلکه متذکر این امر خواهیم شد که گاهی بعضی انگیزه‌ها و سوء برداشتهای اجتماعی، سیاسی و حتی شخصی در صدور فتوای بعضی مراجع تأثیرگذار بوده است.

1- آیت الله سید صادق روحانی

یکی از مراجعی که همواره  نام او در صدر لیست‌های حمایت از قمه‌زنی دیده شده و فتوی‌های شگفت و عجیبی نیز از او در این‌باره نقل می شود «آیت الله سید صادق روحانی» است. وی بارها از قمه‌زنی به مستحب مؤکد یاد کرده و از هرگونه اظهار نظر مثبت نسبت به این عمل دریغ ننموده است. چنانچه در استفتائی عجیب، که خود این پاسخ نیز موجب سوء استفاده و مضحکه بسیاری از سایت‌های ضددینی شد، می‌نویسد: «قمه زدن بسیار کار خوبی است و آشکارا زدن بر خوبی آن می افزاید و چنانچه صدماتی مترتب بر آن شود بر ثواب آن افزوده می گردد. از اموری که من حسرت می خورم آنکه به این عمل با این عظمت موفق نشده‌ام و با ضعف مزاج و پیری ناتوان موفق نیستم به هرحال از عموم آقایان موفق به این شعار مذهبی ملتمس دعایم پس از قمه زدن»

جای سؤال باقی است چگونه ایشان تاکنون با  این سن زیاد  نتوانسته‌اند توفیق درک چنین عمل پر فضیلتی را به دست آورند؟!  آیا پیری و ضعف مزاج بگونه ای خود می گویند آنقدر مؤثر است که نتوانند چند خراش کوچک را - به ادعای خود قمه‌زنان- تحمل نموده و بدین سان توفیق درک چنین عمل پر فضیلتی از ایشان سلب شود؟! آیا بیان چنین صحبتهایی انسان را به یاد آیه « لم تقولون ما لا تفعلون» نمی‌اندازد؟ این چه عملی است که آسیب رساندن ثواب آن را می‌افزاید! ما تا کنون خیال می‌کردیم اخلاص و پاکی نیت است که ثواب عمل را بیشتر می‌کند؟! آیا اسلام واقعا اینگونه خواهان آسیب وارد کردن به بدن انسان است که حتی ثواب نیز بر آن مترتب نموده است؟! البته اینها همه سؤالاتی بود که ذهن سیال و پرسشگر جوانان جویای پاسخ به آنهاست.

بهتر است به اصل مطلب بازگردیم. و اندکی در مورد شخصیت و جریان فکری«آیت الله سید صادق روحانی» مطالبی را ارائه کنیم تا جهت گیری اندیشه‌ ی وی درراستای قمه‌زنی نیز بهتر مشخص گردد. باید گفت با کمی مطالعه در زندگی این عالم دینی خواهیم دید اتخاذ چنین مواضع تندی از ایشان مسبوق به سابقه بوده و وی همواره در مسیر زندگی علمی خویش بگونه‌ای عمل می‌کرده است که اصطلاحا علم مخالفت را بر می‌افراشته است.  آنگونه که موضع گیری های تند ایشان نسبت به انقلاب اسلامی ملت ایران نیز نشانی از این واقعیت دارد. خواندن قسمتی از خاطرات آیت الله محمد یزدی پیرامون شخصیت و موضعگیری‌های آیت الله سید صادق روحانی در مقابل انقلاب در شناخت بیشتر افکار و اندیشه های ایشان مؤثر است:

ادامه مطلب را در این آدرس بخوانید:http://ghamezani.blogfa.com/post-30.aspx


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مهدی مسائلی 87/4/9:: 4:6 عصر     |     () نظر